BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, June 22, 2009

TEKNIK MENGUASAI SEJARAH

1. Kunci menguasai sejarah ialah membaca dan memahami
Kesilapan yang dilakukan oleh pelajar ialah menghafal. Sungguhpun menghafal akan dapat membantu pelajar, tetapi menghafal tanpa memahami tidak akan membawa pelajar ke mana-mana, malah menghafal akan menyebabkan pelajar hilang minat terhadap Sejarah. Oleh itu, pelajar hendaklah membaca dan memahami perkembangan peristiwa Sejarah. Selepas itu, bincang dengan kawan-kawan tentang peristiwa yang telah dibaca.

2. Berbincang
Sentiasalah berbincang dengan kawan. Melalui perbincangan pelajar akan dapat menguatkan lagi pemahamannya. Selain itu, pelbagai fakta dan implikasi peristiwa Sejarah akan dapat diketahui dengan lebih jelas apabila pelajar-pelajar saling bertukar-tukar pendapat.

3. Latihan menjawab soalan
Selepas membaca atau berbincang, adalah menjadi amalan baik untuk pelajar cuba menjawabsoalan yang menyerupai soalan peperiksaan sebenar. Latihan menjawab soalan objektif akan dapat mengukuhkan lagi pemahaman pelajar. Latihan menjawab soalan juga dapat menguji sama ada pelajar memahami tajuk yang dibaca atau sebaliknya.

4. Ulangkaji
Sentiasalah membuat ulangkaji dan dampingilah buku Sejarah setiap hari. Bacalah buku Sejarah setiap hari walaupun hanya 15 minit.Tabiat ini akan dapat mengelakkan pelajar daripada lalai.

5. Kukuhkan minat terhadap Sejarah
Salah satu faktor kegagalan pelajar dalan peperiksaan Sejarah ialah tiada minat dalam mata pelajaran Sejarah. Sebenarnya minat terhadap mata pelajaran dapat dipupuk melalui beberapa cara seperti perbincangan dan pembacaan.
Pelajar hendaklah sentiasa berbincang dengan rakan-rakan tentang topik yang diulangkajinya.

Moga tip-tip ini dapat dijadikan panduan untuk pelajar bagi meningkatkan prestasi dalam mata pelajaran Sejarah... ikhlaskan hati dan jujur dalam melaksanakan amanah anda sebagai seorang pelajar...semoga anda diberkati Illahi.... Usaha, Ikhtiar, doa dan tawakal.....Good Luck!

0 comments: